خانه/ کودک و نوجوان/ سواد رسانه‌ای....

سواد رسانه‌ای....

-سواد رسانه ای؛

 

۱اثر گذاری شبکه های اجتماعی

 

بازی های کامپیوتری

--------------------------

شبکه های اجتماعی

----------------------------------

اینترنت

------------------------------------------

سینما

-------------------------------------------------

تلویزیون

---------------------------------------------------------

رادیو

---------------------------------------------------------------

عکس

--------------------------------------------------------------------------

رووزنامه

--------------------------------------------------------------------------------

مجله

--------------------------------------------------------------------------------------

کتاب

 

هرچه به بالا ی هرم نزدیک شویم اثر گذاری بر مخاطب در زمان کوتاه بیشتر میشود.

 

هرچه به پایین هرم نزدیک شویم تمرکز، اثر گذاری و عمق بخشی به درک مطالب بیشتر میشود.

 

رسانه اثر گذاری زود هنگام دارد اما این اثر گذاری عمیق نیست.

 

همان طور که اثر گذاری زود هنگام دارند گرایش زود هنگام هم دارند.

 

جا افتادن تلویزیون میان مردم ۴۰سال طول کشید اما جا افتادن تلگرام میان مردم چیزی حدود ۷ ماه به طول انجامید.

 

۲کلیشه سازی

 

کلیشه های علمی کم داریم

 

کلیشه های انسانی کم داریم

 

خانواده طراز اسلامی کم داریم

 

ایجاد خانواده های غیر مناسب در رسانه غرب:

مرد عنکبوتی(که فقط پدر دارد و با او زندگی میکند)

باب اسفنجی(خانه دارد و در جامعه است ولی خانواده ندارد)

حیوان جزء زندگی است(نگه داشتن سگ عادی شده است)

 

۳کارکرد های رسانه ها

سرگرمی

آموزش و انتقال مفاهیم

اطلاع رسانی و خبر

راهنمایی و رهبری فکری جامعه است

 

۴ویژگی های مخاطب فعال

 

گزینش گری دارد(از هر مطلبی استفاده نمیکنند)

سود مند گراست(به دنبال منفعت است)

از مطالب هدفمند استفاده میکند

مقاومت در برابر مطالب غیر مفید دارد

 

۵شبکه‌های مجازی سود و زیان دارند؛

 

برخی از سود‌های شبکه‌های مجازی:

 

 کاهش هزینه‌ی آموزش

 همگانی‌کردن آموزش

 غلبه بر محدودیت‌های زمانی و مکانی

 افزایش کیفیت و کمیت

 دسترسی سریع و وسیع

 

برخی از زیان‌های شبکه‌های مجازی:

 

  دورشدن تعاملات اجتماعی و انسانی

  مشکلات دسترسی

  محتوای نامناسب و غیراخلاقی گسترش زیادی می‌یابند.

  فرد را فردگرا و تک بعد می‌کند.

  سر ریز اطلاعات و کاهش عمق آموزش

 

 

۶وظیفه والدین نسبت به فرزندان ارتقاء رژیم رسانه ای مناسب است؛

 

رژیم رسانه‌ای شامل:

 

فرزندان چه برنامه‌هایی را ببینند.

چه مقداری ببینند.

 

 

۷ تماشای رسانه انتقادی باشد، نه انتقاد مستقیم؛

 

مانند:

 

   چقدر فوتبال نشان می‌دهند.

   چقدر فیلم نشان می‌دهند.

   چقدر این فیلم‌ها خشن هستند.

 

۸تماشای تحلیلی؛

 

گاهی اوقات کنار فرزند خود بنشینیم و بعد از تمام شدن یک برنامه، آن برنامه را تحلیل کنیم.

 

در تحلیل ها باید به این نکته توجه کرد:

 

 همه‌ی پیام‌های رسانه ساخته می‌شوند

(به فرزند خود بفهمانیم که فیلم‌ها ساختگی هستند و واقعیت ندارند).

 

 انسان‌های متفاوت برداشت‌های متفاوت دارند

(مثلا در فیلمی یک نفر مهربان بود، به فرزند بگوییم که درست است مهربان بود ولی فردی خائن بود)

 

   رسانه‌ها برای بدست‌آوردن سود تلاش می‌کنند

(گاهی‌اوقات واقعیت‌ها گفته نمی‌شود)